Oefeningen na knie-operatie

Hieronder staan enkele oefeningen beschreven die u zelfstandig uit kunt voeren. De oefeningen zijn van belang om te zorgen dat uw beenspieren weer sterker worden en dat de beweeglijkheid van uw knie zal toenemen. Deze oefeningen kunt u een paar keer per dag herhalen. Als u vragen heeft of als u tegen problemen aanloopt, vraag dan altijd eerst even uw fysiotherapeut. Die kan u dan helpen en adviezen geven.

U kunt deze e-learning ook downloaden om hem offline te kunnen bekijken. Klik hier om de e-learning voor de achterste benadering te downloaden.

Contact opnemen

Wanneer u vragen heeft neemt u dan gerust contact op.

Contactinformatie

Leefregels bij revalidatie

Nadat u een totale knieoperatie heeft gehad, mag u weer bijna alles. Er zijn wel een aantal zaken waar u
de eerste zes weken na de operatie rekening mee dient te houden.

  • U mag niet fietsen of autorijden. Fietsen op een hometrainer mag wel.
  • U mag niet zwemmen in verband met de wond.
  • Hurken en bukken moeten u zoveel mogelijk vermijden.
  • Zorg dat wanneer u draait, u stapjes zet en dat u niet uw voet laat staan waardoor uw knie gaat draaien.
  • U mag geen kussen onder uw knie leggen.

 

Oefening 1: Voeten bewegen

1. U ligt op bed of u zit op de rand van het bed zodat uw voeten de grond niet raken.
2. Beweeg uw voet eerst zover mogelijk van u af en trek vervolgens uw tenen zoveel mogelijk naar u toe.
3. Herhaal deze oefening 10 keer.

Stap 1 Stap 1
Stap 2 Stap 2

Oefening 2: Mobiliteit knie

1. U zit rechtop op een stoel of op de rand van het bed.
2. Leg eventueel een handdoek onder uw voet.
3. Buig uw knie door uw voet over de grond naar achteren te schuiven en schuif weer terug naar voren.
4. Herhaal deze oefening 10 keer.

Stap 1 Stap 1
Stap 3 Stap 3

Oefening 3: Strekken knie

1. U zit rechtop op een stoel of op de rand van het bed.
2. Strek uw knie zo ver mogelijk waarbij het bovenbeen op de zitting van de stoel blijft liggen.
3. Laat uw been weer rustig naar beneden zakken.
4. Herhaal deze oefening 10 keer.

Stap 1 Stap 1
Stap 2 Stap 2

Oefening 4: Knie uitstrekken

1. U zit of ligt in bed met de benen gestrekt op het bed.
2. Leg een opgerolde handdoek of kussen onder uw knie.
3. Strek uw knie zover mogelijk door de achterkant van uw knie in de handdoek te drukken.
4. Laat uw voet langzaam weer op het bed zakken.
5. Herhaal deze oefening 10 keer.

Stap 1 Stap 1
Stap 3 Stap 3

Oefening 5: Bovenbeenspieren

1. U ligt op bed.
2. Span uw bovenbeenspieren aan door uw knie te strekken en de achterkant van uw knie in het bed te drukken.
3. Trek de voet naar u toe.
4. Houdt dit een aantal seconden vast en laat dan weer langzaam los.
5. Herhaal deze oefening 10 keer.

Oefening 6: Op uw tenen staan

1. U staat rechtop achter een stoel of tafel.
2. Houdt u vast voor de nodige steun.
3. Ga langzaam op uw tenen staan.
4. Houdt dit een aantal seconden vast en daarna laat u weer langzaam los.
5. Herhaal deze oefening 10 keer.