Oefeningen zijwaartse benadering

Hieronder staan enkele oefeningen beschreven die u zelfstandig uit kunt voeren. De oefeningen zijn van belang om te zorgen dat uw beenspieren weer sterker worden en dat de beweeglijkheid van uw heup zal toenemen. Deze oefeningen kunt u een paar keer per dag herhalen. Als u vragen heeft of als u tegen problemen aanloopt, vraag dan altijd eerst even uw fysiotherapeut. Die kan u dan helpen en adviezen geven.

U kunt deze e-learning ook downloaden om hem offline te kunnen bekijken. Klik hier om de e-learning voor de zijwaartse benadering te downloaden.

Contact opnemen

Wanneer u vragen heeft neemt u dan gerust contact op.

Contactinformatie

Algemene leefregels bij revalidatie

De eerste zes weken bestaat er bij bepaalde bewegingen de kans dat uw heupprothese uit de kom kan schieten. Om dit te voorkomen, zijn er verschillende leefregels waar u rekening mee moet houden de eerste zes weken na de operatie. Algemene regels na een heupoperatie:

  • De eerste 6 weken na de operatie loopt u met krukken of een rollator.
  • U mag niet fietsen of autorijden.
  • Draag stevig schoeisel.
  • Zit het liefst op een hoge stoel of kruk.

Leefregels zijwaartse benadering

  • Niet voorover buigen als u zit. De hoek tussen uw bovenlichaam en bovenbenen mag niet minder dan 90 ˚ zijn.
  • Niet bukken. De hoek tussen uw bovenlichaam en bovenbenen mag niet minder dan 90 ˚ zijn.
  • Uw benen niet over elkaar slaan. Uw been beweegt dan naar binnen.
  • De voet van het geopereerde been niet naar binnen of naar buiten draaien.
  • Houdt uw knieën bij elkaar bij het opstaan en gaan zitten.

Klik hier om de leefregels inclusief voorbeelden te bekijken.

Oefening 1: Bruggetje

1. U ligt op bed met uw knieën gebogen naast elkaar.
2. Duw uw heup omhoog zodat uw billen los komen van het matras.
3. Houdt deze houding een aantal seconden vast en laat dan weer rustig los.
4. Herhaal deze oefening 10 keer.

Stap 1 Stap 1
Stap 2 Stap 2

Oefening 2: Knie strekken

1. U zit rechtop op een stoel of op de rand van het bed.
2. Strek uw knie zo ver mogelijk waarbij het bovenbeen op de zitting van de stoel blijft liggen.
3. Laat uw been weer rustig naar beneden zakken.
4. Herhaal deze oefening 10 keer.

Stap 1 Stap 1
Stap 2 Stap 2

Oefening 3: Zijwaartse beweging

1. U staat rechtop achter een stoel of tafel.
2. Houdt u vast voor de nodige steun.
3. Hef uw been zijwaarts en laat het langzaam weer zakken.
4. Zorg dat u goed rechtop blijft staan en dat uw heupen stil blijven.
5. Herhaal deze oefeningen 10 keer.

Stap 1 Stap 1
Stap 3 Stap 3

Oefening 4: Knieheffen

1. U staat rechtop achter een stoel of tafel.
2. Houdt u vast voor de nodige steun.
3. Buig uw knie en til het been tot maximaal 90° graden omhoog.
4. Zorg dat u goed rechtop blijft staan en dat uw heupen stil blijven.
5. Herhaal deze oefening 10 keer.

Stap 1 Stap 1
Stap 3 Stap 3

Oefening 5: Achterwaarts heffen

1. U staat rechtop achter een stoel of tafel.
2. Houdt u vast voor de nodige steun.
3. Strek uw been naar achteren.
4. Zorg dat u goed rechtop blijft staan en dat uw heupen stil blijven.
5. Herhaal deze oefening 10 keer

Stap 1 Stap 1
Stap 2 Stap 2